Copyright © SFKH 2021-03-20

Medlemsinformation

Hej alla medlemmar i SFKH!

Styrelsen för SFKH har den fortsatt stora glädjen att inbjuda medlemmarna till den andra av fyra föreläsningar om hypnos och hypnosrelaterade teman under 2021. Föreläsningarna sker primärt via Internet och Zoom. Tanken är att två föreläsningar sker under våren och att två föreläsningar sker under hösten. Föreläsningarna kommer att gå av stapeln på onsdagar mellan kl. 19:00–21:00.

Styrelsen för SFKH har den stora glädjen att inbjuda medlemmarna till den andra av fyra föreläsningar om hypnos och hypnosrelaterade teman under 2021.

Docent Katja Valli föreläser på engelska om förändrade medvetandetillstånd och drömmar.

Katja Valli, onsdag 14 april 2021 kl 19:00—21:00

Nu inbjuds SFKH medlemmar till den andra föreläsningen om drömmar som ges onsdagen den 14 april kl. 19:00–21:00. Språk; engelska.

Föreläsare är Katja Valli som är docent vid institutionen för biovetenskap vid Högskolan i Skövde och också senior forskare vid psykologiska institutionen vid Åbo Universitet.

Nedan följer en närmare presentation av Katja, hennes forskning och den föreläsning som hon ger hos SFKH den 14 april:

Katja Valli is an Associate professor in Cognitive Neuroscience at the Department of Cognitive Neuroscience, University of Skövde, Sweden, and a Senior researcher at the Department of Psychology, University of Turku, Finland. Her research mainly focuses on altered states of consciousness, especially sleep and dreaming. She is interested in how sleep physiology relates to dreaming, what are the neural correlates and mechanisms of dreaming, how dreaming may be altered in certain sleep and neurological disorders, and whether dreaming could serve an evolutionary function. She has also investigated consciousness in other altered states of consciousness, such as during experimental anesthesia and focal epileptic seizures. Valli has published more than 50 international peer-reviewed articles in scholarly journals as well as numerous book chapter and edited a reference module ‘Dreams: Understanding biology, psychology and culture’ published by ABC-CLIO. She is the past president of the International Association for the Study of Dreams and past treasurer of the Finnish Sleep Research Society. In the forthcoming talk, Valli will focus on the neurophysiological aspects of sleep and how these relate to dream recall and content, highlight the potential neural correlates of dream experiences, and discuss main theories on the function of dreaming.

Efter föreläsningen kommer vi att ha möjlighet till diskussioner och utrymme för fortsatta frågeställningar.

OBSERVERA att föreläsningen sker via Zoom. Var och en behöver ladda ned Zoom via nätet (vilket är lätt, gratis och tar liten tid i anspråk) och för att ansluta till föreläsningen behöver ni en anslutningslänk:

Kontakta Josefina Hansen för anslutningslänk  »»